Science and Innovations in MedicineScience and Innovations in Medicine2500-13882618-754XFSBEI of Higher Education SamSMU of Ministry of Health of the Russian Federation2152710.35693/2500-1388-2016-0-4-31-35Research ArticleIMPLEMENTATION OF TQM PRINCIPLES IN THE SYSTEM OF INTERNAL QUALITY AND SAFETY CONTROL OF MEDICAL PRACTICE ON THE EXAMPLE OF SAMARA REGIONAL CLINICAL ONCOLOGY DISPENSARYOrlovA EPhD, associate professor of the Department of Quality Management in Healthcare of Samara State Medical University; Chief physician of the Samara Regional Clinical Oncology Dispensary.andrey_orlov_75@mail.ruPavlovV VPhD, Professor, head of the Department of Quality Management in Healthcare of Samara State Medical University.pavlovvv@samaraonko.ruProshinaO APhD, teaching assistant of the Department of Quality Management in Healthcare of Samara State Medical University; head of the Department of medical care quality inspection of Samara Regional Clinical Oncology Dispensaryproshinaoa@mail.ruSamara State Medical University1512201614313510032020Copyright © 2016, Orlov A.E., Pavlov V.V., Proshina O.A.2016Introduction. The article presents an example of implementation of the principles of total quality management (TMQ) in the system of internal quality and safety control of medical practice in a large medical organization. Results. The dispensary has established a unified quality service that unites all the structures of the clinic involved in the implementation of internal control and interaction with the subjects of external control, thus becoming a coordination center. Summary. The service functions include complex tasks, previously attributed to the functions of various divisions of the institution.quality of carea model of the final resulttotal quality managementкачество медицинской помощимодель конечного результатавсеобщее управление качеством[Линденбратен А.Л. Качество организации медицинской помощи и критерии для его оценки. Бюллетень НИИ общественного здоровья. 2013(2): 20-23][Павлов В.В., Суслин С.А. Опыт организации системы управления качеством медицинской помощи в Самарской области. Управление качеством медицинской помощи. 2013(1):11-16][ISO 9001:2008. Системы менеджмента качества. Требования][Gardner B, Whittington C, Meteer J. Using theory to synthesize evidence from behavior change interventions: the example of audit and feedback. Soc. Sci. Med. 2010. vol. 70(10):1618-1625][Hysong SJ. Meta-analysis: audit and feedback features impact effectiveness on care quality. Med. care. 2009. vol. 47(3):356-363][Мартыненко В.Ф. Качество медицинской помощи - определяющий фактор в оценке динамики развития медицинской организации. Главврач. 2010(10):38-40][Мариничева Г.Н., Витрищак А.А., Саходова И.Л. Оценка удовлетворенности, доступности и эффективности медицинской помощи городскому населению. Проблемы городского здравоохранения. СПб. 2011(16):258-280][Набережная Ж.Б. Результаты вневедомственной экспертизы качества медицинской помощи. Проблемы городского здравоохранения. СПб., 2009 (14):310-312][Орлов А.Е. Социологические опросы пациентов как важный критерий качества медицинской помощи. Современные проблемы науки и образования. 2014 (5):497][Орлов А.Е. Информированность медицинского персонала о теоретических аспектах качества медицинской помощи. Здоровье семьи -21 век. 2014 (3). URL: http://fh-21.perm.ru/download/11-3-2014.pdf][Серегина И.Ф., Линденбратен А.Л., Гришина Н.К. Результаты социологического исследования мнения населения РФокачестве и доступности медицинской помощи. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2009 (5):3-7][Горбунова В.Л., Сквирская Г.П., Николаев А.П. Системный подход к менеджменту ресурсов крупного многопрофильного лечебно-профилактического учреждения. Общественное здоровье и здравоохранение. 2010 (52): 21-25][Bendapudi NM, Berry LL. Perspectives on Ideal Physician Behavior. May Clinic Proceeding. 2006. March: 338-344][Campbell S. Chan L. Teaching Health Sciences Librarianship with a very large team: breaking the borders of the one instructor model. J. of EAMIL. 2012. - vol. 8 (3): 9-12][Hovard J, Shaw E, Felsen C. Physicians as Inclusive Leaders: Insights from a Participatory Quality Improvement Intervention. Quality management in Health Care. 2012. vol. 21(3):135-145][Ketelaar AN, Faber MI, Flottorp S. Public release of performance date in changing the behaviour of healthcare consumers, professionals or organizations. Cochram Effective Practice and Organization of Care Group Cochrane Database of Systematic Reviews. 2011. vol.11. CD004538]